Tuesday, September 22, 2009

Kampung Takulung







Hello everybody..Belum terlambat rasanya ucapan Selamat Hari Raya, Maaf Zahir dan Batin..Dikesempatan ini, saya ingin menyusun 10 jari memohon maaf seandainya ada terkasar bahasa sepanjang penulisan blog saya ini..

Diruangan kali ini, aku ingin berkongsi sedikit cerita tentang sebuah kampung yang telah aku lawati baru - baru ini..Hehehe..bukan kampung orang orang lain..kampung aku juga bah! Kampung Takulung, Kota Belud. Sebenarnya ramai juga warga Kota Belud yang tidak tahu kedudukan kampung ni..yalah, sudahlah agak jauh dari pekan, jalan raya pun, boleh tahan adventurous nya..cuma sekarang jalan raya menuju ke kampung tu sudah baik kerana telah di aspalt..tapi belum siap 100 peratus..jalan raya dari kampung Lasau Podi ke Kampung Takulung..Ya ampunnn....Dmax putih adikku yang 4wd tu pun ' terbatuk-batuk..'nasib baik lah skill pemanduanku ini, ehemm..boleh tahan juga lah..( tapuji )tapi penat la..dah la tu..time puasa pulak..Tapi tak apa, aku, bapa dan mama ke kampung dengan misi yang tersendiri..iaitu menyampaikan sedekah kain2/baju2 terpakai kepada mualaf2 di Kampung Takulung dan Bolobog. Satu program usahasama antara YADIM dan USIA..Kesian bapa..sudahlah kurang sihat, diberi mandat untuk menyampaikan kain2 tu pulak..Tapi aku kenal dengan bapa ku..mustahil dia akan menolak. Ya seja kalau Atia'(bapa)...

Kain-kain dan baju-baju itu adalah sumbangan dari orang perseorangan. Terima kasih kepada Pn. manis Bariku ( makcik ku ) serta keluarga, Pn. Maimun serta keluarga ( mySis )dan Pn Jauyah ( mySis )kerana sudi menyumbangkan pakaian2 yang masih cantik-cantik dan difahamkan ada yang masih baru. Belum dipakai!

Sebaik sahaja kami sampai keSurau Kg. Takulung, ada sudah yang telah menunggu..lama kelamaan semakin ramai..Sebaik sahaja sampai masa pembahagian baju - baju, wanita2 yang hadir kelihtan sangat excited..Yalah..siapa yang tidak teruja melihat baju - baju kurung yang masih baru, kilat - kilat dan ber'bling2' dengan manik2..fuhh..macam suasana di kedai rombengan pula.huhu. cuma bezanya, dirombengan kena keluar duit..Emm..kebetulan juga kazen2 ku( anak makcik Manis) ni ramai perempuan..pandai menjahit pula tu..sentiasa mengikuti edaran fesyen semasa pula tu..Tidak hairan lah baju2 yang mereka dermakan tu, cantik-cantik belaka..baju2 mySis pun boleh tahan ber 'bling2'..silau mata i..Terdengar juga rungutan lelaki2, alaaa..banyak baju perempuan ja...Baju lelaki pula kebanyakkan adalah baju arwah Pakcik Soumin ( Suami makcik Manis ) yang telah kembali ke rahmatullah pada tahun lalu kerana Penyakit Kanser Pankreas..banyak lagi baju arwah yang masih baru dan belum sempat dipakai..Semoga Allah SWT mencucuri rahmat keatas roh Arwah Soumin Lamudin @ Abd. Yamin Abdullah. Amin..

Walaupun aku cuma 'transporter' kepada pakaian2 itu namun aku amat gembira melihat wajah - wajah ceria setelah menerima pakaian2 itu..Mungkin kalau Makcik manis dan mySis melihat reaksi gembira diwajah mereka, sudah tentu perasaan terharu akan hadir..Terdengar lagi kata2 seorang penerima pakaian2 itu..naa, ada sudah baju raya saya..bolehlah pakai esok....
Walaupun perjalanan amat penat dan aku dalam situasi kehausahan yang amat2 tapi aku tidak kisah..bila teringat pada wajah2 yang ceria dan gembira kerana telah mendapat baju untuk berhari raya, perasaan penat dan haus ku hilang...hanya yang tinggal, perasaan puas hati kerana dapat melaksanakan amanah yang diberikan ( walaupun jadi supir jer huhuhu)..
Sampai sini sahaja lah untuk kali ini..jumpa lagi di entri yang akan datang...bye..

3 comments:

Myfrin's story said...

Hai Zie, kalau kita selalu bersedekah dan menghulurkan sumbangan kepada mereka yang kurang berkemampuan, insyaallah Tuhan akan murahkan rezeki kita di masa akan datang kan. Seperti biasa, pemandangan di Kg. Takulung memang saaaangat indah..

zie said...

aiseymen...invite dulu ba saya jadi reader myfrin's story ni..hehehe

windi said...

ya ba kan..myfrin ni low profile betul. publish la to public. ok juga ba ur article..tak ok pun bukan juga ada peperiksaan.